Vanliga Fotåkommor

Tre fjärdedelar av befolkningen upplever någon typ av problem med fötterna

Hälsprickor

Hälsprickor kan vara mycket smärtsamma och beror oftast av att huden är tjock och torr. Tryck och friktion på huden gör att huden skyddar sig genom att bygga förhårdnader. Det blir extra stor belastning på kanten av hälen om du går i tex träskor och om hälen är precis på eller utanför bakkanten. Att du går hårt eller belastar hälarna kan också vara orsaken. Torr hud kan även bero på inre orsaker i din kropp som tex brist på någonting.

Behandling av hälsprickor:

Öka fukten i huden genom att smörja regelbundet, och minimera filandet. Vi på Phoenix Kliniken hjälper dig att ta bort den hårda huden och ger dig tips om vad du kan smörja med för bästa resultat. Det finns flera olika typer av enkla åtgärder.

Nagel- och Fotsvamp

Nagelsvamp ger missfärgade naglar och ger förändringar i nageltillväxten. Det finns över 500 olika typer av nagelsvamp som ger olika symptom. Nagelsvamp är besvärligt att behandla och kräver stort tålamod.

Missfärgningen kan variera från gult till starkt orange, ibland är det vita ytliga fläckar. Ofta blir nageln förtjockad och smular sig. Nagelsvamp har en karakteristisk doft.

Det är lätt att missta nagelsvamp för eksem eller psoriasis eller tryckskada på nageln. Du bör därför ta ett test innan behandling. Vi på Phoenix Kliniken kan hjälpa dig med detta.

Tryck på nageln medför att nageln lossar från nagelbädden som är som en självhäftande tejp som håller fast nageln på tån. Det ger ofta en förtjockad nagelbädd som släpper sin försegling mellan nagel och hud. Då blir nageln vit eller gulaktig ofta med lös nagelbädd under. Nagelbädden ser ofta ut som en liten mattfrans och det blir vita små streck i nageln.

Förtjockningar

Trycket medför även ofta att nageln blir förtjockad och det ger en ond cirkel som skapar mer tryck. Det är alltså inte svamp och vi kan hjälpa dig att slipa till nageln och ge dig behandling och råd.

Vi hjälper dig att ta bort allt löst på nageln så att behandlingen kan tränga ned i nageln.

Fotsvamp

Orsakas även den av en svamp. Uppstår ofta mellan tårna och huden blir uppluckrad och det kan ofta ge klåda. Ibland ser man även röda utslag på tårnas och fotens ovansida.

Det är viktigt att torka noga mellan tårna så att det är torrt och rent, man kan även få lite uppluckrad hud mellan tårna som inte är fotsvamp utan det är helt enkelt att fotens fukt-svett ligger kvar mellan tårna och luckrar upp huden.

På fotsulan ser fotsvamp ofta ut som ett vitt puder och huden kan bli något rödaktig.

Tänk på att tvätta strumpor i 60 grader och dammsug ur dina skor eftersom sporerna går i dvala och vaknar när du använder skorna och det blir fuktigt och varmt. Många får återkommande besvär och det kan ofta härledas till att vår- eller vinterskorna kommer fram.

Vi ger dig råd om hur du behandlar fotsvamp.

Liktorn

En liktorn beror på långvarigt tryck eller friktion mot huden. Då skyddar sig kroppen genom att skapa en förtjockning av huden. En kärna eller tagg (torn) bildas då i mitten av förhårdnaden. Denna kan vara mycket smärtsam. Kortvarig stark friktion ger tex skavsårsblåsor.

Ovansidan på lilltå-leden och ovansidan på hammartår är vanliga ställen att få liktornar. På undersidan av foten är det vanligt vid framfoten under första tåleden pga nedsjuket framfotsvalv. Man kan även få liktornar i kanten på nageln.

Liktorn kan ibland misstas för att vara en vårta.

Mjuk liktorn – Heloma Molle

Även mellan tår kan smärtsamma liktornar uppstå, de är endast något upphöjda och gummiartade och beror på att tårna trycker mot varandra.

Behandling av liktorn:

Eftersom liktornar är symptom på en orsak tex en felställning i foten blir behandlingen att behandla liktornen och identifiera orsaken. Genom ett besök hos en fotterapeut får du hjälpa att träna foten, smörja och avlasta.

Fotsvett och dålig doft

Huden är ett viktigt skydd där det bor miljoner onda och goda bakterier, det gäller även våra fötter. Men eftersom fötterna ofta är instängda i skor blir de fuktiga och varma och där trivs bakterier, vilket kan skapa fotsvett och odör.

Hur undviker man fotsvett och odör?

I genomsnitt svettas vi ca 1,5 dl om fötterna per dygn, svett som sugs upp i strumpor och i skor. Växla därför mellan skor och låt de torka mellan användandet. Tvätta dina strumpor i 60 grader

Använd naturmaterial som bambu, ull och silke. Bomull transporterar inte bort fukten utan håller kvar fukten mot huden.

Tvätta och torka fötterna – och var noga mellan tårna. Om du vet att du blir lite uppluckrad mellan tårna så stoppa gärna lite papper mellan dem efter dusch och bad.

Det finns några bakterier som kräver behandling för att bli kvitt odören. Även fotsvamp har en karakteristisk doft. Boka en tid hos oss så får du få all hjälp för att bli av med detta bekymmer.

Nageltrång

Nageltrång ( Unguis incarnatus ) är mycket besvärande. Det kan göra ont och nageln skär ofta in i nagelfalsen och då uppstår det en inflammation. Oftast beror nageltrång på att man klippt naglarna fel, alltför trånga och spetsiga skor men kan också vara ärftligt.

När smärtan är akut kan vi på Phoenix Kliniken hjälpa dig få bort den nagelbit som orsakar infektionen. Vi ger också tips på egenvård.

Dröj inte att boka tid. Och efter en behandling rekommenderar vi ett återbesök.

Nageltrång beror på att en del av nageln växer fel eller tryck skapar en infektion i nagelfalsen (kanten på tån) det kan vara oerhört smärtsamt. Ett nageltrång som går för långt kan ge blodförgiftning, vilket är ett allvarligt tillstånd. Svullnad, värme, var och rodnad som sprider sig då skall du uppsöka läkare.

Behandling av nageltrång:

Beroende av orsaken till nageltrånget – allt från tunna platta naglar som skivar sig, skor om trycker och ger en tjock nagel som växer fel, starkt välvda naglar etc så finns olika metoder att korrigera nagelns växtriktning. Inom Ortonyxi finns ett flertal hjälpmedel som går ut på att forma nageln så att den växer rätt.

Vid svårare fall finns sk Königsoperation där man går ned i nagelns rot (matrix) och tar bort nagelceller och nageln blir då smalare. Skall göras av erfaren läkare eller kirurg och efter andra metoder har testasts. Att dra ut nageln hjälper inte.

Fotvårtor/Vårta

Att drabbas av fotvårtor är vanligt. Men även om det är besvärligt, och ibland smärtsamt, är det inte farligt. Man kan ha en vårta i 10-15 år och en del vårtor kan bli kroniska.

Det finns runt 500 olika vårtvirus som ser olika ut, en del blir som ett litet ”isberg” där en liten del tittar ut genom huden och det mesta ligger under huden. Andra ser ut som blomkålsvirus och ligger ytligt i klungor men kan vara många och täcka ett stort område.

Det är vanligt med vårtor i 5-6 års åldern, tonåren och tex vid graviditet eller vid nedsatt immunförsvar.

Det finns olika metoder att behandla vårtor, kontakta oss så får du hjälp med bästa behandling. Observera att vi inte behandlar barn under 8 år, enligt lag.

Smärta i framfoten

Smärta i framfoten – i form av Mortons neurom beror på en inklämning av nerver. Smärtan uppkommer oftast mellan tå tre och fyra. Orsaken kan vara hög belastning av framfot vid tex högklackat, vilket ger mer förhårdnader under framdynan och även nervinklämmningar av hårt tryck på sidorna. Neuropati ( nervskada ) kan ge smärtor som är diffusa.

Behandling av smärta i framfoten:

Behandling av smärta i foten kan vara artikulering och mobilisering av foten. Det betyder att man släpper på låsningar och inklämningar i leder och muskler. På Phoenix Kliniken hjälper vi dig genom avlastningar, såsom pelotter och tåskiljare, och vissa fall övningar för sjukgymnastik

Smärtor och ont i hälen

Ont i hälen, hälsmärtor, hälsporre eller plantar faschiit bursit, hälseneinflammation.

Smärta under hälen som är intensivast när du går upp på morgonen. Om det blir bättre av lite rörelse kan du vara drabbad av hälsporre. Senan under foten som fäster vid hälen är inflammerad och orsakar smärta. Problemet beror på att fotvalvet blivit lägre. Det ger ett ryck i senan vid varje steg du tar, vilket gör fästet blir inflammerat. Du får ont i hälen. Detta pågår i skov, med smärta i 3-4 veckor, och sedan kan det kännas bättre för att åter komma tillbaka efter ca 2 veckor igen. Om detta pågår ett tag så kan en förkalkning bildas i fästet, denna kallas för hälsporre.

Det tar tid att bli av med ont i hälen, akut kan du bli hjälpt av tejpning och massage. På lång sikt måste du träna dina fötter och underben. Det finns även inlägg för hälen som avlastar infästningen.

Behandling av hälsporre:

Hos oss får du all hjälp du behöver oavsett om du har hälsporre eller hälseninflammation.

Har du problem med dina fötter?

Hos oss får du rätt hjälp och behandling.